سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چکیده ای از تحقیق کلاس مطالعات انتقادی(اریک فروم) (یکشنبه 87/4/16 ساعت 9:11 صبح)

- خلاصه‌ای از زندگی علمی اریک فروم

اریش فروم[1] روانکاو و اندیشمند معروف آلمانی- آمریکائی، به سال 1900 در شهر فرانکفورت متولد شده، و تحصیلات خویش را در رشتة جامعه‌شناسی و روانشناسی در دانشگاههای هاید لبرگ، فرانکفورت و مونیخ به پایان رسانیده است. سپس در مؤسسة روانکاوی برلین به تحصیل دربارة روانکاوی پرداخته و از سال 1925 به بعد قسمت اعظم وقت و انرژی خود را به عنوان روانشناس مشاور برای پژوهش در نظریه‌های روانشناسی صرف کرده است. (فروم، 1349، ص پیشگفتار)

سال 1930 به مکتب فرانکفورت راه می‌یابد و در مؤسسه تحقیقات اجتماعی برلین در کنار اندیشمندان بزرگی چون مارکس هورکهایمر، آدور نو، هربرت مارکوزه و ... قرار می‌گیرد. ما آغاز جنگ جهانی دوّم، به همراه اعضای مکتب فرانکفورت به آمریکا مهاجرت می‌کند و پس از یک دهه، دوباره به وطن باز می‌گردد. (فروم، 1384، ص5)

فروم در تجربه و تعلیلهای خود از نظریه نئوفرویدیستها مدد می‌جوید و در ارزیابیهای دینی، اکثراً به ادیان مسیحیت، یهودیت و مذاهب بودایی اشاره می‌کند. (فروم، 1363، ص6)

کتابهای معروف وی: در گریز از آزادی- انسان برای خود- روانکاوی و دین زبان از یاد رفته- جامعه سالم- هنر عشق ورزیدن- رسالت زیگموند فروید- آئین ذن بودا و روانکاوی- آیا انسان پیروز خواهد شد؟ - برداشت مارکس از انسان- در آن سوی زنجیره‌های پندار- شریعت مسیح- قلب انسان- شما باید به خدایان مانید. (فروم، 1349، ص پیشگفتار)



[1] . Erich Fromm





لیست کل یادداشت های این وبلاگ ?
 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 1 بازدید
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدیدها: 21260 بازدید
  • درباره من
  • مطالب بایگانی شده
  • اشتراک در خبرنامه
  •