جهان مجازی
جهان مجازی جهانی است درمقابل جهان واقعی که درآن ارتباطات چهره به چهره به ارتباطات الکترونیکی و ماشینی تبدیل شده است در این جهان انسانها بوسیله ئ ابزارهائی مثل کامپیوتر میتوانند ارتباطات را با سرعتی بسیار زیاد انجام دهند و در این جهان دیگر فاصله های مکانی و زمانی کمرنگ میشود و به گفته مک لو هان انسانها در یک دهکده جهانی زندگی می کنند .
مهمترین تغییر جهان معاصر که بنیان و اساس تغییرات آینده جهان را میسازد قرار گرفتن جهان واقعی در مقابل جهان مجازی است .ظهور جهان مجازی بسیاری از روندها و نگرشها و ظرفیتهای آینده جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است واین جهان درحقیقت به موازات و گاه حتی بر جهان واقعی مسلط شده عینیت واقعی پیدا کردهاست .این دو جهان یعنی جهان واقعی ومجازی دارای تعاملات زیادی باهم میباشند .جهان واقعی با خصائصی مانند جغرافیا داشتن وداراینظام سیاسی خاصبودنو محبوس بودن و نیز دارای ویژگیهای خاص خود میباشد از جمله بی مکانی و فرازمانی بودن و تکثر داشتن و قابل دسترس بودن همزمان وغیره
|
اثر جهان مجازی برمخاطب
جهان مجازی میتواند دردو حوزه تاثیر داشته باشدکه عبارتند از:
1.حوزه فردی :رسانه ومعرفت-رسانه و اخلاق فردی-رسانه و رفتارهای انسانی
مثال:فیلمهای سکس و مبتذل بر اخلاق فردی اثر میگذارند و انسانها را از غایت الهی باز میدارند همچنین فیلمهای طنز که با لودگی همراه هستند رفتار افراد را تنزل میبخشند و همچنین فیلمهای خشن باعث خشونت افراد میشوند
2.حوزه اجتماعی :رسانه و اقتصاد-رسانه و سیاست –رسانه و فرهنگ
امپریالیزم جهانی در جهت سلطه بر جهان با تولیدات رسانه ای خود افکار جهان را در جهت اهداف شوم خود جهت میدهد و با تولید فیلمهایی مثل سیصد و فتنه و ... سعی میکند از لحاظ سیاسی فرهنگی جهان را با خود همراه کند و همچنین برای فروش کالاهای فرهنگی و کالاهای تجاری با روش تبلیغات القایی سعی میکند بر مخاطبان تاثیر بگذارند
نظریه هایی که در جهان مجازی میتواند مطرح باشد عبارتند از :
1.برجسته سازی
2.فرضیه شکاف اگاهی
3.فرضیه گلوله جادویی
4.الگوی اثرهای محدود
5.فرضیه کاشت
6.جبر گرایی رسانه ای
7.اثرهای تجربه مصنوعی
8.مارپیچ سکوت
9.الگوی اثر های قدرتمند
10.دیدگاه سلطه رسانه ها
11.ترکیب عوامل ارتباطی
12.نظریه ئ وابستگی
بعضی از مصادیق اثر جهان مجازی بر مخاطب عبارتند از:
1.بی حوصلگی و دلزدگی از دنیا
2.گرایش زیاد به کمال و عملکرد سطح بالا : این بسیار مخرب است زیرا وقتی که توقعات با امکانات برابر نباشد باعث یاس و ناامیدی میشود در عین حالی که ممکن است انسان در ان حال موفق عمل کرده باشد و نسبت به دیگران دارای موفقیت بهتری باشد
مثال :دریکی از جنگهای ایران و عراق رسانه های غربی آنقدر تبلیغات کردند که ایران با این عملیات بصره را میگیرد اما در این جنگ ایرانیها پیروز شدند و کیلومترها از خاک عراق را گرفتند ولی بصره را نگرفتند در این جنگ در عین حالی که ایران پیروز شد اما احساس شکست میکردند زیرا رسانه های غربی توقعات را بالا برده بودند
3.انتظار حل مشکلات بطور سریع و موثر
4.درک نادرست بعضی رویداد ها :این مورد خصوصا در باره کودکان تاثیر بیشتری دارد زیرا کودکان هنوز قادر به درک دنیای واقعی نیستند و همچنین جهان مجازی با خلق یک سری واقعیات مجازی و اعتباری حتی باعث میشود که افراد بزرگسال هم از درک صحیح واقعیت درمانده شوند نمونه ان در دوران جنگ تحمیلی فیلمی میباشد که درباره خشونت و جنگ طلبی ایران ساخته شده بود بنام شیرین و وحشی
البته انچه گفته شد گوشه هایی از اثار عالم مجازی بود امادنیای مجازی نسبت به مخاطبان متفاوت اثر های متفاوت دارد ا.این مخاطبان ممکن است کودک –بزرگسال-زن – مرد – باسواد – بیسواد –دارای تحصیلات عالیه - ... باشند.
|
فرق فضای تبلیغات سنتی با تبلیغات تلویزیون
1 تبلیغات سنتی غالبا چهره به چهره است و از عمق و تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطب برخوردار است
2.در تبلیغات سنتی ارتباط گر غالبا در معرض دید و در دسترس مخاطبان میباشد
3.شخصیت خصوصیات فردی رفتاری صدا و حالات چهره و قیافه در تبلیغات سنتی نقش مهمی دارد
4. در تبلیغات سنتی از ابزارهای تکنولوژیک و پیچیده یا استفاده نمیشود و اگر استفاده میشود بسیار محدود
5.واژگان و فرهنگ بیان در تبلیغات سنتی به فرهنگ توده بسیار نزدیک است
6.منافع شبکه تبلیغات سنتی کمتر از تبلیغات تلویزیونی با منافع حاکمان گره میخورد
7.محتوای پیام های مبلغان سنتی غالبا ریشه در فرهنگ و باور ها و اعتقادات و هنجار های جامعه دارد
8.پایگاهها و نهادهای تبلیغات سنتی اغلب چند منظوره هستند
9.در تبلیغات سنتی صفات ارزشی به وفور در ان یافت میشود
10.مخاطبان تبلیغات سنتی در مجالس در کنار هم هستند و این باعث ایجاد روحیه اجتماعی میشود
11.در تبلیغات سنتی فضا در دست مبلغ میباشد و ان را کنترل میکند
12.در تبلیغات سنتی باز خورد آنی و فوری میباشد
13.در تبلیغات سنتی خود مبلغ باید دارای یک سری اخلاقیات حسنه باشد
14.در تبلیغات تلویزیونی مخاطبان گسترده و ناهمگون میباشند
15.در تبلیغات تلویزیونی تکثیر پیام زیاد میباشد
16.در تبلیغات تلویزیونی ارتباط سطحی و ناپایدار است
|
طرح مونوگرافی :
فشرده ای از طرح و موضوع طرح :
موضوع :مونوگرافی شبکه سه سیما
اجزای مختلف این واحد سازمانی عبارتند از : 1 مدیر شبکه سیما 2 مدیران سطوح پایین
3 معاون شبکه سه سیما 4معاونان سطوح پایین این شبکه 5 تهیه کنندگان
6 نویسندگان 7محققان 8 بازیگران 10 کارگردانان 11 واحدموسیقی شبکه سه
12 واحد حمل و نقل شبکه سه 13 روابط عمومی 14 کارمندان ساده این شبکه
15 مستخدمین این شبکه 16 واحد حراست
با روش مصاحبه و مشاهده و ظائف و اوصاف کاری و جایگاه هر یک از انها را در شبکه کاملا بررسی میکنیم .این تحقیق میتواند به مدیران سازمان کمک کند تا قبل از جابجایی یا حذف بعضی از اجزاع این واحد سازمانی پیشبینی کنند که چه اتفاقی برای سازمان میافتد
|
طرح مطالعه موردی :
فشرده ای ازطرح و موضوع طرح :
موضوع :بررسی اتفاقی که در فیلم کوله پشتی افتاد که باعث بی احترامی به نیروی انتظامی تهران و مساله دار شدن مجری ان فیلم شد ما در این فیلم این مورد بخصوص را مورد بررسی قرار میدهیم و از راه مشاهده و مصاحبه استفاده میکنیم و دنبال این سوال هستیم که چرا و چگونه این اتفاق در این برنامه افتاد ؟مادر این مطالعه از کلیه اجزاء این فیلم مصاحبه و مشاهده به عمل میاوریم.
طرح اتنو گرافی:
فشرده ای از طرح و موضوع:
موضوع:بعضی از جوانها مدل مو به سبک شیطان پرستها میزنند . ما تحقیق میکنیم که جوانها چه فکر مکنند چه میکنند ؟مادراین تحقیق یک محقق را به شکل و قیافه شیطان پرستها در میاوریم واو رابه میان ان جوانها میفرستیم تا بامصاحبه عمیق جو یا شود که انها در مورد عمل خود چه فکر مکنند
تحقیق عملی مشارکتی:
فشرده ای از طرح و موضوع :
موضوع : میخواهیم برنامه ای درباره مسائل و مشکلات فرهنگیان استان قم بسازیم.
ماا در این تحقیق گروههای متمرکز از خود فرهنگیان تشکیل میدهیم و مسائل و مشکلات انها را از زبان خودشان جویا میشویم به این وسیله یک برنامه مفید میسازیم
|
اریش فروم[1] روانکاو و اندیشمند معروف آلمانی- آمریکائی، به سال 1900 در شهر فرانکفورت متولد شده، و تحصیلات خویش را در رشتة جامعهشناسی و روانشناسی در دانشگاههای هاید لبرگ، فرانکفورت و مونیخ به پایان رسانیده است. سپس در مؤسسة روانکاوی برلین به تحصیل دربارة روانکاوی پرداخته و از سال 1925 به بعد قسمت اعظم وقت و انرژی خود را به عنوان روانشناس مشاور برای پژوهش در نظریههای روانشناسی صرف کرده است. (فروم، 1349، ص پیشگفتار)
سال 1930 به مکتب فرانکفورت راه مییابد و در مؤسسه تحقیقات اجتماعی برلین در کنار اندیشمندان بزرگی چون مارکس هورکهایمر، آدور نو، هربرت مارکوزه و ... قرار میگیرد. ما آغاز جنگ جهانی دوّم، به همراه اعضای مکتب فرانکفورت به آمریکا مهاجرت میکند و پس از یک دهه، دوباره به وطن باز میگردد. (فروم، 1384، ص5)
فروم در تجربه و تعلیلهای خود از نظریه نئوفرویدیستها مدد میجوید و در ارزیابیهای دینی، اکثراً به ادیان مسیحیت، یهودیت و مذاهب بودایی اشاره میکند. (فروم، 1363، ص6)
کتابهای معروف وی: در گریز از آزادی- انسان برای خود- روانکاوی و دین – زبان از یاد رفته- جامعه سالم- هنر عشق ورزیدن- رسالت زیگموند فروید- آئین ذن بودا و روانکاوی- آیا انسان پیروز خواهد شد؟ - برداشت مارکس از انسان- در آن سوی زنجیرههای پندار- شریعت مسیح- قلب انسان- شما باید به خدایان مانید. (فروم، 1349، ص پیشگفتار)
|
هنجارهای رسانه دینی
-خدا محوری- نبوت – امامت – ولایت فقیه
-آموزش جامعه- پرورش جامعه – کرامت انسانی ( آزادی-اخلاق- دین )-
در راستای تقویت ولایت الهی – ثروت با قیود شرعی مجاز است.
1.رسانه دینی نه ازادی مطلق است نه بسته بلکه ازادی بر طبق شرع میباشد
2.رسانه باید غایتهای دین اسلام را دنبال کنند.
3.رسانه باید از منکرات و فحشا عاری باشد.
4.رسانه دینی باید درمقابل شبهات دینی روشنگری کند.
5.رسانه دینی نباید باعث ایجاد شبهه در دین شود.
6.رسانه دینی باید در مسیر اتحاد وانسجام اسلامی حرکت کنند.
7.در رسانه دینی حریم خصوصی افراد محترم میباشد.
8.همه اقشار جامعه حق دارند تحت پوشش رسانه باشند.
9.رسانه باید مدافع دین و مستضعفان جامعه باشد.
10.توهین و افترا به اشخاص حقیقی و حقوقی در رسانه ممنوع است.
11.رسانه باید از دروغ و اطلاع رسانی غیر واقع عاری باشد.
12.رسانه باید در جهت اموزش و پرورش جامعه کوشا باشد.
13.رسانه نباید مروج سرمایه داری و تجمل گرایی باشد.
14.رسانه باید عدالت محور باشد.
15.رسانه باید حقمدار باشد.
|
موضوع: «نقد فیلم ترومن شو
»در این فیلم به خوبی نشان داده شده است که دنیای مجازی ساخت رسانهها که منافع صاحبان قدرت را تأمین میکنند، انسان را در جزیرهای دروغین حبس میکنند و اجازه کشف بیرون از جزیره را به او نمیدهند و حتی او را از آگاه شدن از ماهیت دنیای مجازی نیز محروم می کنند و وقتی آگاه میشود که در یک دنیای ساختگی رسانهها اسیر است و میخواهد رها شود باز هم همین رسانهها و صاحبان آن مانع رهائی اومیشوند.
چنین کاری را رسانهها ی بزرگ دنیا که زیر سلطة قدرتهای بزرگ میباشند انجام میدهند و در حال حاضر این رسانهها دنیارا به مانند یک جزیره در اختیار خود و در جهت منافع خود دارند شهروندان مجازی در خدمت اهداف کارگردان و صاحبان آن فیلم و صاحبان آن دنیای مجازی هستند و این همان چیزی هست که رسانهها بزرگ دنیا از این دنیای مجازی در جهت اهداف خود بهره میبرند بازیگران آلت دست رسانهها و صاحبان قدرتند بازیگران حق انتخاب ندارندکارگردان خود را خالق این دنیای مجازی میداند
عشق تنها راه آرامش در این دنیای مجازی نشان داده شده در حالی که این یکی از راههای رهائی و تسکین روحی جوامع صنعتی و سکولار میباشد نه جامعهای که براساس اصول و مبانی دینی شکل گرفته است
در این فیلم جهان مجازی را دارا ی اثر و قدرت زیادی دانسته و آنرا جزئی از زندگی واقعی انسانها فرض کرده به صورتی که در دنیای واقعی مردم لحظه به لحظه با دنیای مجازی همراه میباشند در این فیلم کارگردان به شکل یک کشیش نشان داده شده و این مطلب القاء میشود که دین و مذهب نیز انسانها را در یک محیطی مجازی حبس کرده و اسیر خود نموده و انسانها نیز باید از این زندان رهائی یا بند همانطور که ترومن توانست از آن دنیای مجازی نجات پیدا کند
|